.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احتمال بركناري مشايي قوت گرفت

احتمال بركناري رحيم مشايي كه طي دو روز گذشته به سمت معاون اول رييس جمهور منصوب شد قوت گرفت.

مشايي كه معاون رييس جمهور و رييس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي در دولت نهم بود طي سال هاي گذشته به دليل مواضع نادرست و عملكرد ضعيف در سازمان تحت مديريت خود همواره مورد انتقاد اصولگرايان، علما و مراجع قرار داشت. پيش بيني مي شد رييس جمهور در دوره جديد از فرصت طبيعي تغيير كابينه( معاونين – مشاورين و وزراء ) استفاده كرده با عدم استفاده از مشايي حداقل در مشاغل حساس و رسمي از حاشيه هاي ايجاد شده بكاهد. اما انتصاب وي به عنوان معاون اول رييس جمهور و بركناري داوودي از اين پست مهم تعجب و شگفتي همگان، بويژه اصولگرايان را برانگيخت و دور تازه اي از انتقادات را دامن زد.

يك منبع مطلع به جام جم گفت: پس از اين انتصاب گفتگوهاي زيادي با احمدي نژاد شده است و وي بزودي حكم خود درباره مشايي را لغو خواهد كرد.

آيت الله يزدي: در باره مشايي به رييس جمهور تذكر داده‌ شده

به گزارش مهرآيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پاسخ به سؤالي در خصوص ارتقاء جايگاه مشايي توسط رئيس جمهور و نظر مخالف دلسوزان و مراجع کشور نسبت به اين شخص يادآور شد: در اين خصوص تذکراتي به آقاي رئيس جمهور داده شده است و باز هم بايد به ايشان تذکر داد شود منتهي ايشان امر و نهي را تنها در خصوص مقام معظم رهبري مي‌دانند و در غير مقام رهبري امر نهي را قبول ندارند. اما نصيحت، موعظه و پيشنهاد را مي‌پذيرند.

وي تصريح کرد: بنده به همراه جمعي از دوستان نيز مستقيما با آقاي رئيس جمهور در اين خصوص صحبت کرديم و گفتيم افرادي که روي آنان حساسيت وجود دارد و يا ممکن است در افکار عمومي مقبوليت نداشته باشند بايد اين‌ها رعايت شود.   عباس سليمي نمين: هزينه لغو حكم مشايي به مراتب كمتر از پافشاري بر آن است

عباس سليمي نمين در مقاله‌اي كه امروز در جام جم منشر شد نوشت:وعده تغيير و تحول در اعضاي كابينه دهم كه در اولين گفتگوي تلويزيوني رياست‌‌جمهوري با مردم بعد از انتخابات 22 خرداد مطرح شد، شيريني و حلاوتي بسيار گذرا داشت.دست‌‌ كم انتظار عمومي اين بود كه افرادي همچون آقاي مشايي به طور كلي از دستگاه دولت كنار گذاشته شود.

 وي افزود:اما متاسفانه نه تنها به اين مطالبه بحق پاسخ درخوري داده نشد بلكه با ارتقاء جايگاهي آقاي مشايي در اولين گام انتصابات نوعي بي‌‌توجهي به راي‌دهندگان را شاهديم.بروز چنين مظاهري از بي‌اعتنايي به نظرات آحاد جامعه و افكار عمومي، يادآوري نكاتي را خدمت رياست‌محترم جمهوري ضروري مي‌سازد:

 - قريب به نود درصد از كساني كه به آقاي احمدي‌‌نژاد راي دادند از وجود پديده‌هاي ناسازگار با اصولگرايي در كنار ايشان ناخرسند بودند و به صراحت در جلسات حضوري و در رسانه‌ها عدم رضايت خود را ابراز مي‌داشتند.ناديده گرفتن اين حجم از انتقاد و پافشاري بر امري خطا، با وعده مطروحه در اولين گفتگوي تلويزيوني به هيچ‌ وجه سنخيت ندارد. بويژه اينكه در چينش جديد معاونان، هم به‌نوعي پست قديم براي آقاي مشايي محفوظ داشته شده و هم به پاس ضعفهاي مديريتي و سياسي خود ارتقاء جايگاه يافته است.

 - براي رئيس‌جمهور و كشور هزينه برگشتن از چنين حكم و تصميمي به مراتب كمتر از پافشاري بر آن است. محل ترديد بودن همسويي آقاي مشايي با راهبردهاي سياسي و روز نظام، عدم مقبوليت اجتماعي و مذهبي وي به ويژه در ميان صاحبنظران و حاشيه‌ساز بودن شديد مشاراليه از جمله مواردي است كه منطقا ما را مي‌‌بايست به برگشتن از چنين انتصابي سوق دهد.

- برخي ادعاهاي شاذ پيرامون ارادت به حضرت ولي‌عصر (عج) كه متاسفانه در حكم انتصاب آقاي مشايي به آن اشاره شده است، نبايد پوششي براي نديدن ضعف‌ها وعملكردهاي پرهزينه مشاراليه قرار گيرد.

 - برخي ادعاهاي شاذ پيرامون ارادت به حضرت ولي‌عصر (عج) كه متاسفانه در حكم انتصاب آقاي مشايي به آن اشاره شده است، نبايد پوششي براي نديدن ضعف‌ها وعملكردهاي پرهزينه مشاراليه قرار گيرد.

 در پايان گفتني است كه حتي اگر رئيس‌‌جمهور حساسيت بحق جامعه نسبت به آقاي مشايي را وارد هم نداند، شايسته اين بود كه از باب احترام به افكار عمومي از صدور اين حكم اجتناب مي‌ورزيد.

کاتوزيان: انتخاب مشايي خطا بود

رئيس کميسيون انرژي مجلس انتخاب رحيم مشايي به سمت معاون اولي رئيس جمهور را خطا دانست و گفت: آقاي احمدي نژاد همواره نشان داده در مواردي که حساسيت بالايي ملاحظه مي کند صد درصد بي توجهي نشان مي دهد. که نمونه آن انتصاب آقاي مشايي به سمت معاون اولي است.

حميدرضا کاتوزيان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتخاب معاونت هاي رياست جمهوري از سوي رئيس جمهور، اين اقدام را عجولانه خواند و گفت : معمولا اين انتصاب ها بعد از مراسم تحليف و تنفيذ صورت مي گيرد و بهتر بود اين بار هم اين رسم رعايت مي شد.

 وي گفت : به دنبال آن حساسيت هايي  در نهادهاي قانوني و مجلس ايجاد شده بود، اين انتخاب يک نوع بي توجهي به نظرات رهبري و مردم است.

  اين عضو اصولگراي مجلس گفت:: فکر مي کنم آقاي احمدي نژاد با اين انتخاب دچار خطا شد و تصورم اين است که اين انتخاب پيامدهايي داشته باشد. نماينده تهران تاکيد کرد: اين حرکت در آغاز 4 سال دوم يک نمره منفي در کارنامه آقاي احمدي نژاد محسوب مي شود.

 کاتوزيان گفت: به اعتقاد من اين اقدام يک علامت براي همه ما و دوستاني است که در مجلس نسبت به نوع تعامل آينده دولت با مجلس نگاه بسيار مثبتي دارند و خوش بين هستند، درحالي که بايد توجه داشته باشند ما هم از کساني بوديم که 4 سال گذشته به رئيس جمهور خوش بين بوديم درصورتي که آقاي احمدي نژاد نشان داد به نقطه نظرات کارشناسي مجلس در امور توجهي ندارد و حتي فراتر از آن درصورت مواجه با نظرات کارشناسي مخالف نظر دولت، عصباني شده و گمان مي کند ما ضد دولت و ضد احمدي نژاد هستيم در حالي که اين ضديت نيست.

وي ادامه داد: پست معاونت در سطح خود رئيس جمهور است. مجلس پيش از اين آقاي رئيس جمهور را از حساسيت خود نسبت به اظهارات و رفتارهاي آقاي مشايي آگاه کرده بود و اين حساسيت آنقدر بالا بود که مجلس قصد داشت با ادغام سازمان گردشگري به وزارت ارشاد کاري کند که آقاي مشايي از اين مجموعه برود اما رئيس جمهور با اين اقدام اين حساسيت مجلس را کاملا ناديده گرفت.

 وي افزود: دوستان حامي رئيس جمهور درمجلس که عضو رايحه خوش خدمت هم هستند و با نيت خير براي رئيس جمهور فعاليت مي کنند، بايد موضع خود درخصوص اين انتخاب را شفاف بيان کنند تا تفاوت آن با نظر رئيس جمهور مشخص شود.

عضو کميسيون امنيت ملي:
حکم معاون اولي مشائي احتمالا موقتي است

يک عضو کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از صدور حکم معاونت اولي براي رحيم مشايي از سوي رئيس جمهور پيش از تنفيذ حکم رياست جمهوري ، تصريح کرد: شايد برحسب ضرورت اسفنديار رحيم مشايي موقتا بعنوان معاون اول احمدي نژاد برگزيده شده است. 

حسين ابراهيمي در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکيد بر اينکه تا زماني که حکم رياست جمهوري به احمدي نژاد تنفيذ نشده به لحاظ قانوني نمي تواند براي کابينه دهم تعيين تکليف نمايد ، اظهارداشت: الان نمي شود قضاوتي در خصوص انتصاب اسفنديار رحيم مشايي به سمت معاونت اولي نمود ضمن اينکه اينگونه هم نخواهد ماند.

 وي در عين حال تصريح کرد: شايد برحسب ضرورت رحيم مشايي موقتا به عنوان معاون اول احمدي نژاد برگزيده شده است.  نماينده مردم بيرجند درمجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: اگر بعد از تنفيذ رئيس جمهور ، مجددا وي بر انتخاب مشايي بعنوان معاون اول خود اصرار ورزيد ، آنگاه مجلس شوراي اسلامي بنا به اقتضائات زماني واختياراتي که دارد عمل خواهد نمود.
 
كامران خطاب به رئيس جمهور:
با عزل مشايي موجبات خرسندي دلسوزان انقلاب را فراهم كنيد
 
نماينده مردم اصفهان در مجلس از محمود احمدي نژاد خواست تا در اقدامي شايسته با عزل مشايي موجبات خرسندي ملت و دلسوزانه انقلاب فراهم كند.

 حسن كامران نماينده مردم اصفهان و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار امور ‌مجلس خبرگزاري فارس با اشاره به انتخاب مشايي به عنوان معاونت اولي رئيس‌جمهور، گفت: بنده به عنوان نماينده مردم اصفهان كه دائما پذيراي اقشار مختلف مردم هستم به وضوح مي‌بينم همه آنان از انتخاب مشايي از سوي رئيس‌جمهور به عنوان معاون اولي به شدت ناراحت و نگران هستند.

آيت‌الله كعبي :
انتصاب مشايي به معاون اولي همه را غافلگير كرد

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه انتصاب مشايي به معاون اولي همه را غافلگير كرد، افزود: اين اشتباه بزرگ بايد تصحيح شود زيرا حداقل اين اقدام تفرقه بين نيروهاي انقلاب است.

 آيت‌الله عباس كعبي عضو حقوقدان شوراي نگهبان در گفتگو با فارس با اشاره معرفي مشايي به عنوان معاونت اولي رئيس جمهور، گفت: از خيلي پيش‌تر در مورد وي نيروهاي انقلاب تذكر داده بودند و در اين جهت با توجه به حساسيت ويژه در خصوص مشايي رئيس جمهور در مورد ايشان بايد تجديد نظر و به نصايح بزرگان ديني توجه كند.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه رئيس جمهور با انتصاب مشايي به معاون اولي همه را غافلگير كرد، افزود: اين اشتباه بزرگ بايد تصحيح شود زيرا حداقل اين اقدام منجر به تفرقه بين نيروهاي انقلاب مي‌شود.

: اين اشتباه بزرگ بايد تصحيح شود زيرا حداقل اين اقدام منجر به تفرقه بين نيروهاي انقلاب مي‌شود.
 
آيت‌الله كعبي با بيان اينكه اين تصميم در تناقض با فراخوان ملي رئيس جمهور براي تشكيل دولت همدلي، همراهي، كار، تلاش و استفاده از ظرفيت‌هاي كلان نخبگان كشور است، تصريح كرد: رئيس جمهور بايد از ظرفيت و توانمندي همه نيروهاي متعهد و متخصص استفاده كند و در اين جهت اميدواريم با اقدام عاجل در اين تصميم تجديد نظر كند، خصوصا اينكه قبل از تنفيذ رياست جمهوري اين مساله پيش آمده و براي دولت دهم شبه قانوني دارد.

دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان :
احمدي‌نژاد با احترام به نظر اصولگرايان مشايي را بركنار كند

دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: رئيس‌جمهور بايد با اعتراضات اصولگرايان نسبت به مشايي با تدبير بيشتري برخورد كرده و وي را از معاون اولي خود بركنار كند.

 علي جوادي دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در گفتگو با فارس در خصوص انتخاب مشايي به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور از سوي احمدي‌نژاد اظهار داشت: يقينا اين انتخاب درست نبوده و مشايي نبايد چنين سمتي را از جانب رئيس‌جمهور دريافت مي‌كرد.

از رئيس‌جمهور مي‌خواهيم نسبت به اين اعتراضات تدبير بيشتري به خرج داده و هر چه سريعتر مشايي را از سمت معاون اولي خود بركنار كنند
وي در ادامه با بيان اينكه جرياني عليه مشايي شكل گرفته و تا بركناري وي ادامه دارد، تصريح كرد: دولت بايد نسبت به حركات مخالفان و منتقدان انتصاب مشايي توجه داشته و نظرات آن‌ها را جويا شود.

جوادي خطاب به اسفنديار رحيم مشايي گفت: قبل از اينكه اختلاف نظر در خصوص انتخاب شما به سمت معاون اولي رئيس‌جمهور لطمه‌ بيشتري به جريان اصولگرايي بزند از اين سمت كناره‌گيري كنيد.

وي در ادامه از تمام جريانات اصولگرايي خواست كه نسبت به انتخاب اسنفديار رحيم‌مشايي به سمت معاون اولي رئيس‌جمهوري از سوي احمدي‌نژاد اعتراض كنند.

اين فعال دانشجويي در پايان خطاب به احمدي‌نژاد عنوان كرد: از رئيس‌جمهور مي‌خواهيم نسبت به اين اعتراضات تدبير بيشتري به خرج داده و هر چه سريعتر مشايي را از سمت معاون اولي خود بركنار كنند.

حسين شريعتمداري:
احمدي‌نژاد حكم معاونت اولي مشايي را لغو كند

خبرگزاري فارس: مديرمسئول روزنامه كيهان تأكيد كرد: لازمه قطعي احترام به توده‌هاي عظيم مردم اصولگرا آن است كه حكم معاونت اولي مشايي را لغو كند چرا كه اين جايگاه اگرچه در اختيار رئيس جمهور محترم است ولي متعلق به مردم است.

 شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان طي مطلبي با عنوان "دور از انتظار بود! " در شماره امروز 28 تير اين روزنامه به بررسي انتصاب اسفنديار رحيم مشايي بعنوان معاون اول رئيس‌جمهور دولت دهم پرداخته است كه متن آن در ذيل مي‌آيد:

وقتي آقاي دكتراحمدي‌نژاد در سفر اخير خود به مشهد، آقاي اسفنديار مشايي را به عنوان معاون اول رئيس جمهور معرفي كرد، موجي از حيرت آميخته با تأسف و نگراني بر دل و جان قاطبه رأي‌دهندگان به آقاي احمدي‌نژاد نشست و اين اقدام آقاي احمدي‌نژاد را فراتر از كج سليقگي دانسته و نوعي بي‌اعتنايي - البته ناخواسته- به ملت تلقي كردند و به عقيده نگارنده حق داشته و دارند.

وي در ادامه مي‌نويسد:و سؤال اين است كه جناب احمدي‌نژاد در شخصيت آقاي رحيم مشايي چه ويژگي‌ها و امتيازاتي مي‌بينند كه هيچكس ديگر قادر به ديدن آن نيست؟! البته اين نوشته صلاحيت آقاي مشايي براي برخي از مديريت هاي مياني و كم اهميت را نفي نمي‌كند ولي آقاي رحيم مشايي و معاونت اول رئيس‌جمهور؟!

..... انتظار از رياست محترم جمهوري آن است كه خود حرمت توده‌هاي اصولگرا را پاس بدارند و آقاي مشايي را به آنان تحميل نكنند. دلايل رسايي درباره لزوم بركناري مشايي

حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در آخرين به روز رساني وبلاگ شخصي خود، دلايل خود مبني بر لزوم بركناري مشايي از معاونت اولي رئيس جمهور را منتشر كرده است.

در بخشي از يادداشت حميد رسايي آمده است: تمام انتصابات و از جمله انتصاب آقاي مشايي به عنوان معاون اول، تنها شايد در مدت باقي مانده از عمر دولت نهم موجه جلوه كند و اين حكم در دوره دهم نياز به انشاء مجدد دارد. همه مي‌دانيم كه بر اساس مباني ديني و قانون اساسي جمهوري اسلامي،‌ فرد منتخب مردم، زماني رييس جمهور قانوني است و احكام صادره وي نافذ است كه ولي‌فقيه راي مردم را تنفيذ و رييس جمهور را به اين سمت منصوب نمايد و الا به تعبير حضرت امام، بدون تنفيذ ولي فقيه دستورات رييس جمهور غير قانوني است. با اين حساب احكام صادره طبعا تا پايان عمر دولت نهم به دليل حكم تنفيذ صادره در چهار سال قبل نافذ است، هر چند از جهاتي كه برشمرديم انتقاد به آن را در همين مدت كم هم وارد مي‌دانيم.

  وي مي‌افزايد:اما وقتي در جامعه نسبت به فردي حساسيت بالايي وجود دارد، ‌از نشانه‌هاي حسن تدبير اين است كه تا آن حساسيت برطرف نشده،‌ به تشديد آن نپردازيم و هزينه اضافي پرداخت نكنيم. حداقل لازم است ايشان دلايل حسن اعتماد و اصرار خود در اعتماد به ايشان را علي‌رغم همه اعتراضات بيان كند و شبهات لانه كرده در اذهان را پاك نمايد.

رسايي در پايان مي نويسد: اينجانب به عنوان يكي از نمايندگان مجلس و فعالان سياسي، همچنان به دفاع معقول از رييس دولت نهم و دهم افتخار مي‌كنم و بر آن اصرار دارم،‌ هرچند براي حفظ سلامت اين راه،‌ انتقادات درون گفتماني را امري لازم مي‌دانم و در موضوع اخير، همانطور كه اشاره كردم : اشكال اين انتصاب را در خصوص دولت دهم ساختاري و قانوني مي‌دانم و با توجه به ويژگي‌هاي فردي و نوع حساسيت‌هاي جامعه نسبت به آقاي مشايي، در مدت باقي مانده از دولت نهم و در طول عمر دولت دهم - در صورت اصرار رييس جمهوربر اين حكم - اشكالي مبنايي و با هزينه اضافي مي‌بينم

حجت‌الاسلام اكرمي:
مشايي داراي كارنامه برجسته و شايسته‌اي نيست
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز گفت: در طول چهار سال گذشته مشايي داراي كارنامه برجسته و شايسته‌اي نيست.

 حجت‌الاسلام سيد رضا اكرمي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اشاره به انتخاب رحيم مشايي به سمت معاون اولي رئيس جمهور، گفت: در طول چهار سال گذشته مشايي داراي كارنامه برجسته و شايسته‌اي نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه در اظهارات مشايي مطالب منفي در خصوص اسرائيل، سازمان حج و زيارت و امثال اين ديده‌ايم، تصريح كرد: از وي در طول چهار سال گذشته رفتار عاقلانه و آگاهانه مشاهده نشده است.

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با اشاره به اينكه معاون اول، شخص دوم در هيئت دولت است و در نبود رئيس جمهور بايد جلسه را اداره كند، افزود: در حال حاضر انسان‌هاي بر جسته براي تصدي معاون اولي وجود دارند.

حجت‌الاسلام اكرمي با بيان اينكه تاكنون نسبت به ايشان اظهار نظرهاي شخصي و موردي نشده است، گفت: در مجلس وقتي 220 امضاء در مورد مشايي گرفته و به رئيس جمهور داده مي‌شود، براي تعامل مجلس و دولت بايد به اين موضوعات توجه شود.

دهقان نماينده درود:
رئيس جمهور در انتخاب معاون اول خود تجديدنظر كند

 يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس به رئيس جمهوري توصيه كرد با تجديدنظر در انتخاب معاول اول خود، از اسفنديار رحيم مشائي در مسئوليتي ديگر استفاده كند.

 عزت الله دهقان نماينده درود و ازنا و از حاميان دولت در مجلس هشتم در گفتگو با فارس اظهار داشت: بي ترديد انتخاب همكاران از حقوق مسلم رئيس جمهور است و آقاي احمدي نژاد به عنوان معتمد مردم حق دارد افرادي را براي همراهي انتخاب كند كه با او همفكر هستند.

وي تصريح كرد: مردم با راي قاطع به احمدي نژاد، سكان انتخاب همكاران خود و عزل و نصب‌ها را به دست او دادند و آقاي احمدي نژاد بر اساس اعتماد كاملي كه به مشائي دارد، او را براي حضور در كابينه برگزيد، اما با توجه به برخي حاشيه‌ها كه تذكر مراجع و نمايندگان را در پي داشت، بهتر است از آقاي مشائي در سمتي ديگر استفاده شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.